Witaminy: Czym są i co powodują?

Witaminy to związki organiczne, które są potrzebne w małych ilościach do podtrzymania życia. Większość witamin trzeba pochodzić z żywności.

Jest tak, ponieważ organizm człowieka albo nie produkuje ich wystarczająco dużo, lub go w ogóle nie powstaje.

Każdy organizm ma wymagania różne witaminy. Na przykład ludzie muszą spożywać witaminy C lub kwasu askorbinowego, ale psy nie. Psy mogą produkować lub syntezy, wystarczającej ilości witaminy C, dla ich własnych potrzeb, ale ludzie nie mogą.

Ludzie muszą otrzymać większość ich witaminy d z ekspozycji na światło słoneczne, ponieważ nie jest dostępna w dość dużych ilościach w żywności. Jednak organizm może syntetyzować to po wystawieniu na działanie promieni słonecznych.

Różnych witamin mają różne role, i są one potrzebne w różnych ilościach.

Ten artykuł wyjaśnia, czym są witaminy, co robią i jakie produkty spożywcze zawierają każdego typu. Kliknij na linki, aby uzyskać więcej informacji na temat każdego rodzaju witaminy.

Szybkie fakty na temat witamin

Oto kilka kluczowych punktów o witaminy. Więcej szczegółów i informacji jest w osobny artykuł.

• Są 13 znanych witamin.

• Witaminy są rozpuszczalne w wodzie lub rozpuszczalne w tłuszczach.

• Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach są łatwiejsze dla ciała do przechowywania niż w wodzie.

• Witaminy zawsze zawierają węgla, więc są one opisane jako „ekologiczne”.

• Żywność jest najlepszym źródłem witamin, ale niektórzy może być zalecana przez lekarza stosować suplementy.

Co to są witaminy?

Owoce i warzywa są dobrym źródłem wielu witamin.

Witaminy to jedna z grupy substancji organicznych, który jest obecny w minute kwot w naturalnych środkach spożywczych. Witaminy są niezbędne do prawidłowego metabolizmu. Jeśli nie bierzemy tyle wszelkiego rodzaju witaminy, może spowodować niektórych schorzeń.

Witaminy jest zarówno:

• związek organiczny, co oznacza, że zawiera on węgla

• niezbędnych substancji odżywczych, które organizm nie może produkować wystarczająco dużo i które musi uzyskać od żywności

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach są przechowywane w tkankach tłuszczowych ciała i wątroby. Witaminy A, D, E i K są rozpuszczalne w tłuszczach. Są łatwiejsze do przechowywania niż Witaminy rozpuszczalne w wodzie, i mogą pozostać w organizmie jako rezerwy dla dni, a czasem nawet miesięcy.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach są wchłaniane przez przewód pokarmowy z pomocą tłuszczów i lipidów.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie

Witaminy rozpuszczalne w wodzie nie pozostać w organizmie przez długi. Organizm nie może przechowywać je, i są szybko wydalane w moczu. Z tego powodu Witaminy rozpuszczalne w wodzie trzeba wymieniać częściej niż te rozpuszczalne w tłuszczach.

Witamina C i wszystkie witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie.

Typy

Tutaj są różne rodzaje witamin.

Witamina A

Nazwy chemicznej: Retinol, siatkówki i cztery karotenoidy, w tym beta-karoten.

• Jest rozpuszczalna w tłuszczach.

• Niedobór może powodować nocnej ślepoty i keratomalacia, choroba oczu, która skutkuje rogówki suche.

• Dobre źródła to: wątroba, olej z wątroby dorsza, marchew, brokuły, słodkie ziemniaki, masło, kale, szpinak, dynia, collard greens, niektórych serów, jaj, morele, melon kantalupa i mleka.

Witaminy B

Nazwa chemiczna: tiaminy.

• Jest rozpuszczalny w wodzie.

• Niedobór może powodować beri-beri i zespół Wernickego-Korsakowa.

• Dobre źródła zawierają: drożdże, wieprzowina, ziarna zbóż, nasiona słonecznika, brązowy ryż, całe ziarna żyta, szparagi, kapusta, kalafior, ziemniaki, pomarańcze, wątroby i jaj.

Witamina C

Nazwa chemiczna: kwas askorbinowy

• Jest rozpuszczalny w wodzie.

• Niedobór może powodować niedokrwistość megaloblastyczna.

• Dobre źródła to: owoce i warzywa. Śliwki Kakadu i camu camu owoce mają najwyższą zawartość witaminy C wszystkie pokarmy. Wątroba ma również wysoki poziom. Gotowanie niszczy witaminy C.

Witamina D

Nazwy chemicznej: Ergokalcyferol, cholekalcyferol.

• Jest rozpuszczalna w tłuszczach.

• Niedobór może powodować krzywicy i osteomalacji lub rozmiękanie kości.

• Dobre źródła: powoduje, że narażenie na ultrafiolet B (UVB) przez działanie promieni słonecznych lub innych źródeł witaminy D w skórze. Również w tłuste ryby, jaja, wątroba wołowa i grzyby.

Witamina E

Nazwy chemicznej: tokoferole i tokotrienole

• Jest rozpuszczalna w tłuszczach.

• Niedobór jest rzadkością, ale może powodować niedokrwistość hemolityczna u noworodków. Jest to stan, gdzie krwinek są niszczone i usuwane z krwi zbyt wcześnie.

• Dobre źródła to: Kiwi owoców, migdały, awokado, jajka, mleko, orzechy, zielone warzywa liściaste, nieogrzewany olejów roślinnych, kiełków pszenicy i całego ziarna.

Witamina K

Nazwy chemicznej: filochinon, menaquinones

• Jest rozpuszczalna w tłuszczach.

• Niedobór może powodować skazą, niezwykła wrażliwość na krwawienie.

• Dobre źródła to: awokado, zielone warzywa liściaste, Owoce kiwi. Pietruszka zawiera sporo witaminy K.

Write a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *