Gitara dobro

Poradnik: jak wybrać gitarę dobro?

Tekst autorstwa Jędrzeja Kubiaka – gitarzysty slide, lap-style i fingerstyle oraz lutnika specjalizującego się w instrumentach rezofonicznych wszystkich typów.

Gitarzysta elektryczny z łatwością odróżni Stratocastera od Les Paula i wybierając instrument, weźmie pod uwagę brzmienie, którego poszukuje. Różnica konstrukcji pickupów i zupełnie inna budowa instrumentów jest tutaj słyszalna i oczywista. Podobnie jest w przypadków gitar akustycznych: kostkujący gitarzysta bluegrassowy będzie szukał brzmienia pośród Martina D-28 i podobnych, wykonawca fingerstyle rozejrzy się prędzej za czymś, co przypomina serię OM.

Regularnie napływające do mnie zapytania zdradzają, że w przypadku gitar dobro wybory nie są tak oczywiste. Wciąż nie potrafimy nawet zacząć poszukiwań odpowiedniej gitary rezofonicznej, nie mówiąc już o udanym zakupie. Kwestię jakości wykonania oraz ustawienia instrumentu pominę, odsyłając do publikacji na stronie www.jedrzejkubiak.com oraz do kwartalnika „Twój Blues” nr 41, a skupię się na odpowiedzi na pytanie: jakie dobro do jakiego rodzaju muzyki wybrać?

Najczęściej popełniany błąd to zaufanie opisom dostępnych na aukcjach internetowych, a nawet sugerowanie się nazwami instrumentów. Kilka miesięcy temu natknąłem się na model „Chicago Blues”, który brzmieniowo do bluesa się nie nadawał (a chicagowskiego – już zupełnie), dodatkowo w wersji squareneck, faworyzowanej przez wykonawców country! „Dźwięczące stalowe talerze”, „chromowane rezonatory” itp. to wciąż spotykane przeze mnie pojęcia, gdzie domyślam się jedynie, co ich autor miał na myśli.

Jeśli grasz akustycznego bluesa i często używasz techniki slide:

to pamiętaj, że wszyscy bluesowi klasycy oraz większość gitarzystów współczesnych używają gitar typu biscuit bridge lub niekiedy tricone. Gitary biscuit polecam szczególnie: są proste w budowie i serwisowaniu, ceny nowych instrumentów (z drewnianymi pudłami) zaczynają się od 1200 zł. Tańsze instrumenty zawsze wymagają serwisu i ustawienia, ale mimo tego od początku posiadają charakterystyczne dla konstrukcji biscuit brzmienie.

Jeśli grasz folk, techniki slide używasz rzadziej i poszukujesz bardziej uniwersalnego instrumentu:

koniecznie powinieneś porównać brzmienia gitar typu biscuit bridge (jak powyżej) oraz spider bridge. Uwaga: instrumenty te powinny być jednak podobnej klasy! Źle ustawiony, kiepskiej jakości biscuit zabrzmi ciekawiej niż równie źle przygotowany spider, należy więc unikać zbyt pochopnych decyzji. Dobrze ustawiony spider powinien mieć „miauczące”, ciepłe brzmienie w całej skali instrumentu.

Jeśli grasz bluegrass lub country:

najlepszym wyborem będzie konstrukcja spider bridge. Przed zakupem instrumentu musisz podjąć decyzję, czy będziesz używał go w technice slide, czy zdecydujesz się na tradycyjną dla countrowego dobro technikę lap-style, czyli technikę hawajską. Od tego zależeć będzie, czy wybierzesz gitarę ze standardowym gryfem czy z podwyższonym siodełkiem i gryfem o przekroju prostokąta (tzw. squareneck). Na instrumencie squareneck nie można grać techniką tradycyjną, ale jego budowa daje większe możliwości wykonawcze i brzmieniowe właśnie w lap-style.

Więcej o gitarach rezofonicznych na stronie: www.jedrzejkubiak.com

 

Powiązane artykuły

0 comments on “Poradnik: jak wybrać gitarę dobro?Add yours →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.