27 maja 2021

Wykorzystaj maksymalnie swój kanał centralny

Głośnik centralny i jego unikalna, pozioma obudowa to przyciągający wzrok element centralny większości systemów kina domowego. Zaprojektowany, aby zmieścić się w ograniczonej przestrzeni nad lub pod ekranem telewizora lub projektora, szacuje się, że nowoczesne prezentacje dźwięku przestrzennego wymagają, aby kanał centralny obsługiwał prawie 70 procent kluczowej prezentacji dźwiękowej filmu (w tym dialogi, muzykę i efekty dźwiękowe). Ponadto kanał centralny pełni rolę pomostu pomiędzy lewym i prawym kanałem, zapewniając płynne przejścia dźwięku i ruchu na całej przedniej scenie dźwiękowej. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej głośnikom centralnym, ocenimy ich zalety i ograniczenia, sprawdzimy jak kanały centralne powinny być prawidłowo zintegrowane z systemem wielokanałowym i zaproponujemy kilka alternatywnych rozwiązań, które właściciele kina domowego powinni rozważyć.

Funkcjonalność według projektu

Najbardziej oczywistym czynnikiem odróżniającym kanał centralny od typowych głośników podłogowych i półkowych jest jego rozmiar i horyzontalna konstrukcja obudowy. Na pierwszy rzut oka, można by założyć, że jego unikalne cechy fizyczne i ogólna szerokość pozwalają na doskonałą dyspersję dialogów i dźwięku na dużej powierzchni siedzącej.

Byłoby to jednak błędne stwierdzenie, ponieważ obudowa i wybrany układ przetworników mają na celu umożliwienie umieszczenia głośników tam, gdzie tradycyjne głośniki po prostu się nie zmieszczą (na przykład na blacie stołu z niewielką ilością miejsca pomiędzy powierzchnią stołu a dolną częścią ekranu). Elastyczność umiejscowienia głośników jest najważniejsza i większość producentów stara się zminimalizować wysokość i głębokość obudowy, tak aby umiejscowienie głośników było jak najłatwiejsze i najwygodniejsze.

Wyzwaniem, przed którym stają wszystkie kanały centralne, jest dokładna i równomierna reprodukcja materiału dźwiękowego w szerokiej przestrzeni odsłuchowej. Niestety, sama natura wyrównania podobnych przetworników w płaszczyźnie poziomej może spowodować, że słuchacze znajdujący się poza osią kanału centralnego usłyszą coś zupełnie innego niż słuchacze siedzący w środkowej pozycji odsłuchowej. Niektóre częstotliwości stają się niesłyszalne, podczas gdy inne zostają wzmocnione, a obrazowanie może wydawać się przesunięte z dala od centrum pomieszczenia. W rezultacie dźwięk może brzmieć rozpraszająco płytko i niezrównoważenie, dając słuchaczom w tym samym pomieszczeniu zupełnie inne doznania w zależności od ich pozycji siedzącej.

Prawie dziesięć lat temu, w moim dedykowanym pomieszczeniu kinowym, miałem dość słabo zaprojektowany kanał centralny. Wrażenia dźwiękowe były doskonałe, gdy siedziałem na środku pomieszczenia odsłuchowego, ale jakikolwiek ruch poza osią prowadził do zauważalnych deficytów dźwiękowych, szczególnie gdy siedziałem po prawej stronie pokoju. O ile skale dźwiękowe i ruch na przedniej scenie dźwiękowej były do przejścia (pomimo wypaczonego i bulgoczącego dźwięku w kierunku miejsca siedzącego), o tyle widzowie siedzący poza osią otrzymywali dialogi, które brzmiały nosowo, płytko i były całkowicie oderwane od środka ekranu. Wyglądało to prawie tak, jakby głośnik był uszkodzony, co doprowadziło mnie do niekończących się godzin bezużytecznego szukania usterek; frustracja z pewnością była obfita!

Prawidłowe zaprojektowanie kanału centralnego może poprawić osiągi

Producenci głośników zaatakowali opisane powyżej problemy poprzez wprowadzenie różnych konstrukcji, które odbiegają od standardowego poziomego układu przetworników M-T-M, składającego się z dwóch identycznych przetworników średniotonowych flankujących pojedynczy głośnik wysokotonowy. Tej konkretnej konstrukcji najlepiej jest unikać, jeśli to możliwe, jednakże niektórzy producenci znaleźli lepsze osiągi z konstrukcjami MTM, które wyciągają przetworniki średniotonowe bliżej środka obudowy (upewnijcie się więc, że dokładnie zbadaliście głośniki centralne MTM).

Najpopularniejszą alternatywą jest konstrukcja trójdrożna, która dodaje przetwornik średniotonowy pod pojedynczym, centralnie zamontowanym głośnikiem wysokotonowym.

Spójrzcie na Verus II Grand Center Channel firmy Aperion Audio, a zobaczycie wspaniały przykład tej konstrukcji W-T/M-W (woofer-tweeter/midrange-woofer). Ten szczególny układ brzmi lepiej w szerokim obszarze siedzeń, ponieważ dodanie pojedynczego głośnika średniotonowego pozwala dwóm głośnikom niskotonowym pracować w niższym zakresie częstotliwości, na który mniejszy wpływ mają problemy z wyrównaniem w poziomie.

Jak najlepiej wykorzystać swój kanał centralny

Istnieje kilka prostych kroków, które entuzjaści mogą podjąć, aby uzyskać jak najwięcej z ich kanału centralnego. Zawsze używajcie głośników tej samej marki i serii na całej przedniej scenie dźwiękowej pomieszczenia. Żadnych kompromisów. W ten sposób upewnicie się, że głośniki mają te same głośniki wysokotonowe i zwrotnice, aby uzyskać idealnie dopasowane brzmienie i płynne połączenie. Należy również dążyć do wyrównania wszystkich głośników wysokotonowych, w pionie, na całej przedniej scenie dźwiękowej. Jeśli idealne wyrównanie jest niemożliwe, upewnij się, że lewy i prawy kanał są wyrównane, a następnie zrób co możesz, aby wysokość głośnika wysokotonowego kanału centralnego była jak najbardziej zbliżona. Umiejscowienie jest również ważnym czynnikiem. Generalnie rzecz ujmując, należy unikać umieszczania głośnika centralnego w szafce, przypierania go do ściany lub stawiania bezpośrednio na twardej powierzchni (takiej jak blat szafki lub blat lady). Postaraj się dać głośnikowi trochę swobody od granic i powierzchni znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie. Na koniec należy uruchomić oprogramowanie do kalibracji pomieszczenia w amplitunerze AV. Oprogramowanie do kalibracji pomieszczenia może poprawić ogólną jakość dźwięku, choć nie jest ono ostateczną odpowiedzią na potrzebę uzyskania doskonałego dźwięku.

Aby uzyskać prawdziwą perfekcję, użyj trzech identycznych głośników na całej przedniej scenie dźwiękowej. Oznacza to rezygnację z poziomego kanału centralnego na rzecz dopasowanego głośnika wieżowego lub półki na książki. W tym miejscu prawdziwy świat może obnażyć swoje zęby, ponieważ takie rozmieszczenie głośników wymaga znacznej ilości wolnego miejsca pod telewizorem lub ekranem projektora (lub zastosowania akustycznie przezroczystego ekranu projektora). Jeśli masz miejsce, idź za tym, ponieważ pionowo ustawione przetworniki oferują lepszą ogólną wydajność, nie wspominając o tym, że pełnozakresowy głośnik wieżowy może zazwyczaj grać głębiej w niskich częstotliwościach w porównaniu do poziomego kanału centralnego. Jeśli masz trochę wolnego miejsca na środku przedniej sceny dźwiękowej (ale za mało na głośnik pełnopasmowy), wykaż się kreatywnością i obróć swój kanał centralny na bok. Pozwoli to głośnikowi wykorzystać zalety pionowego ustawienia przetworników i zapewni lepsze rezultaty w całym obszarze siedzeń.

Nie wierzysz? Przeprowadźcie kilka testów odsłuchowych kanału centralnego z własnym głośnikiem, naprzemiennie ustawiając go w pozycji poziomej i pionowej. Bez wątpienia usłyszycie bardziej wyrównaną i jednolitą odpowiedź, gdy będziecie siedzieć poza osią. Kilka lat temu, przebudowałem swoją salę kinową i podjąłem decyzje projektowe, które pozwoliły na zastosowanie trzech dopasowanych głośników wieżowych na całej przedniej scenie dźwiękowej. Rezultaty były absolutnie nadzwyczajne.

Centrum Phantom

Ostatnią opcją do rozważenia jest rezygnacja z fizycznego kanału centralnego i pozwolenie, aby przednie lewy i prawy kanał obsługiwały całą przednią scenę dźwiękową. W tym scenariuszu dwa przednie głośniki współpracują ze sobą tworząc "fantomowy środek".

Istnieje wiele powodów, dla których warto zastosować fantomowy kanał centralny. Po pierwsze, całkowicie eliminuje potrzebę stosowania głośnika na środku sceny dźwiękowej, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla pomieszczeń, w których brakuje miejsca na trzy głośniki z przodu. Pozwala to również na wykorzystanie możliwości odtwarzania niskich częstotliwości przez lewy i prawy kanał. Wreszcie, jest jeszcze aspekt finansowy, ponieważ całkowicie eliminuje potrzebę wydawania pieniędzy na dodatkowy głośnik, pozwalając na przeznaczenie większej ilości środków na lepsze głośniki stereo lub unowocześniony sprzęt i komponenty.

Konfiguracja centrum fantomowego jest dość prosta. Wystarczy wejść do systemu menu odbiornika, znaleźć ustawienie kanału centralnego i przełączyć je na "off". Niektóre odbiorniki mogą oferować tryb fantomowy, ale większość pozwoli tylko na dodanie lub odjęcie kanału centralnego. Ten krok jest ważny, ponieważ mówi odbiornikowi, aby kierował wszystkie informacje kanału centralnego do lewego i prawego kanału głośników. Następnie należy prawidłowo ustawić i rozmieścić lewy i prawy głośnik. Zazwyczaj głośniki działają lepiej w tej konfiguracji, gdy są bardziej oddalone od siebie i ustawione w kierunku centralnego miejsca w pokoju.

Fantomowe układy kanałów centralnych mają jedną istotną piętę achillesową: odsłuch poza osią. Jako ogólną zasadę, fantomowy kanał centralny powinien być stosowany tylko w przypadkach, gdy większość słuchaczy siedzi na środku pomieszczenia. Obrazowanie i centralność dialogów zmienia się wraz z oddalaniem się słuchaczy od centralnej pozycji odsłuchowej, co całkowicie niweczy cel takiej konfiguracji z punktu widzenia jakości dźwięku.

Owijka

Kanał centralny jest często określany jako najważniejszy głośnik w systemie dźwięku przestrzennego. Biorąc pod uwagę ilość pracy, jaką musi wykonać, trudno się z tym stwierdzeniem nie zgodzić. Chociaż najlepiej jest rozmieścić trzy dopasowane głośniki na całej przedniej scenie dźwiękowej, taka konfiguracja wymaga mnóstwa miejsca i poświęceń konstrukcyjnych. Jeśli fantomowy głośnik centralny nie sprawdzi się w Twoim konkretnym rozkładzie siedzeń, zastosuj poziomy kanał centralny. Pamiętaj, aby zainwestować w wysokiej jakości, dobrze zaprojektowany kanał centralny, który dźwiękowo pasuje do lewego i prawego kanału. Następnie postępuj zgodnie z pozostałymi wskazówkami dotyczącymi integracji opisanymi powyżej. Wykonaj te kroki, a będziesz na dobrej drodze do lepszych wrażeń z kina domowego.