20 maja 2021

Używanie korektorów i ich wpływ na głośniki

Używanie korektorów i ich wpływ na głośniki Dallas Ybarra 30 kwietnia 2018 r.

Zawsze uważałem, że interesujące jest sprawdzenie, w jaki sposób korektor (EQ) wpłynie na to, czego słucham. Twój boom box z dzieciństwa był prawdopodobnie pierwszym miejscem, w którym eksperymentowałeś z różnymi ustawieniami EQ. Zazwyczaj mają one kilka predefiniowanych ustawień EQ, takich jak Rock, Muzyka klasyczna i Jazz. Możesz znaleźć te wstępnie ustawione EQ na starszym odbiorniku, jak również, ale w przeważającej części, nowoczesne odbiorniki są ustawione na płaską odpowiedź, aby umożliwić prawdziwy głos głośnika świecić.

Stock stereo samochodowe prawdopodobnie mają dwa pokrętła, które pozwalają na zmianę basów i wysokich tonów. Jest to przykład korektora dwupasmowego; można kontrolować dwie części spektrum częstotliwości. Jeśli ma on trzy pokrętła dla tonów niskich, średnich i wysokich, jest to uważane za trzypasmowy korektor. Jeśli uaktualnić z zapasów stereo, prawdopodobnie miał bardziej w głębi graficzny wyświetlacz, który pozwala na kontrolę nad filtrów górnoprzepustowych (HPF), filtry dolnoprzepustowe (LPF) i ewentualnie nawet wycięcia konkretnego zakresu, który będzie miał wpływ podczas zwiększania lub zmniejszania częstotliwości.

Istnieją różne rodzaje korektorów i filtrów częstotliwości. Proste korektory pozwalają tylko na kontrolę głośności w określonym paśmie częstotliwości. Są to stałe korektory, w których częstotliwość jest wstępnie ustawiona przez producenta. Zazwyczaj basy ustawione są na 100Hz, średnie na 1kHz, a wysokie na 10kHz. Odmianą stałego EQ jest Graphic EQ, gdzie spektrum jest podzielone na więcej niż 5 pasm. Częstotliwość jest wstępnie ustawiona, a głośność kontrolowana za pomocą suwaka, a nie pokrętła. Przykład korektora graficznego można znaleźć w iTunes, Media Player lub w korektorze w amplitunerze.

Bardziej wyrafinowane korektory pozwalają wybrać częstotliwość, którą chcemy podbić lub obciąć. Te typy wykorzystują dwa pokrętła, jedno do wyboru częstotliwości, a drugie do regulacji wzmocnienia. Te typy są określane jako korektory półparametryczne. Aby uzyskać bardziej precyzyjną kontrolę, można dostosować ilość otaczających częstotliwości, które będą dotknięte. Parametr ten nosi nazwę

Q

... dla jakości. Im wyższa wartość Q, tym mniejszy wpływ na częstotliwości otaczające, natomiast im niższa wartość Q, tym większy wpływ na częstotliwości otaczające. Tego typu korektory nazywane są parametrycznymi.

Korektor dostosowuje równowagę w sygnale audio, co pozwala na podbicie lub obcięcie pewnych częstotliwości, zasadniczo jest to regulacja głośności dla tonów niskich (low), średnich (mids) lub wysokich (highs).

Zacznijmy od różnych typów filtrów, ponieważ mają one najbardziej drastyczny wpływ na każdy dźwięk.

Filtry

Filtry to procesory, które zmniejszają głośność określonych częstotliwości sygnału audio. Podczas sesji nagraniowych filtry są najczęściej używane w celu zminimalizowania niepożądanych szumów i dźwięków w sygnale audio. Na przykład, filtry górnoprzepustowe są powszechnie stosowane na mikrofonach talerzowych i hi-hatowych w celu zminimalizowania dźwięków z bębna basowego. Filtry dolnoprzepustowe są stosowane w przypadku instrumentów o niskiej częstotliwości, takich jak gitara basowa; mogą one odfiltrować brzęczenie strun lub syczenie wzmacniacza. Filtry pasmowo-przepustowe są używane do tworzenia "telefonicznego" dźwięku wokali lub dialogów. Filtr wycinkowy jest używany do redukcji określonych szumów w zakresie średnich częstotliwości.

Roll-off

Termin "Roll-off" odnosi się do tego, jak szybko wybrana częstotliwość obniża się do niesłyszalnego poziomu. Skuteczność zwijania się filtrów mierzy się ilością głośności, jaką będą one redukować dla każdej oktawy od wybranego punktu początkowego. Jeśli filtr górnoprzepustowy ma nachylenie 12 dB na oktawę i jest ustawiony na redukcję wszystkich częstotliwości poniżej 200Hz, oznacza to, że przy 100Hz (jedna oktawa poniżej 200Hz) zostanie zredukowany o 12dB, 50Hz (dwie oktawy poniżej 200Hz) zostanie zredukowany o 24dB, a 25Hz (trzy oktawy poniżej 200Hz) zostanie zredukowany o 36dB i tak dalej.

Istnieją cztery kategorie filtrów:

  • High-Pass Filter (aka Low-Cut Filters) - filtry, które zmniejszają głośność wszystkich częstotliwości poniżej zadanej częstotliwości. Najczęściej stosowane do eliminacji niepożądanego dudnienia niskich tonów. Low-Pass Filter (aka High-Cut Filters) - filtry, które zmniejszają głośność wszystkich częstotliwości powyżej ustawionej częstotliwości. Najczęściej używane do eliminacji niepożądanego syczenia w high-endzie. Filtr pasmowo-przepustowy - filtry, które zmniejszają głośność wszystkich częstotliwości, z wyjątkiem określonego zakresu częstotliwości. Innymi słowy, jednoczesne użycie filtra górnoprzepustowego i dolnoprzepustowego. Filtr pasmowo-zaporowy (aka filtry typu Notch lub Comb) - filtry, które wycinają tylko jeden zakres częstotliwości.

Wszystkie te filtry są używane w procesie miksowania zarówno filmów jak i muzyki.

Filtry mogą być również używane w sposób kreatywny do pisania piosenek lub konkretnych scen w filmach. Jeśli chcesz się zapoznać z tym, jak filtry wpływają na muzykę, sprawdź wczesne albumy Daft Punk: Homework, Discovery i Human After All. Prawie każdy utwór wykorzystuje jakiś rodzaj filtra. Większość intro ma kombinację filtrów górnoprzepustowych i dolnoprzepustowych na instrumentach. To buduje napięcie aż do momentu, kiedy cała piosenka zaczyna działać; kiedy tylko filtry zostają zwolnione, pełne spektrum częstotliwości zaczyna działać i piosenka staje się rockowa. Często też używają filtru pasmowo-przepustowego na wokalu, co nadaje mu zdigitalizowany, telefoniczny dźwięk.

Oto przykłady użycia każdego z tych filtrów:

Filtr górnoprzepustowy (High-Pass Filter)

Zazwyczaj są one używane, aby pomóc wyeliminować dudnienie o niskiej częstotliwości, jak szum klimatyzacji, podczas nagrywania dialogów. Technika ta jest również używana podczas procesu miksowania, aby zrobić miejsce dla dźwięków o niskiej częstotliwości. Sprawdź ten przykład HPF na pianinie, aby zrobić miejsce dla basu od 1:30:

Low-Pass Filter

Czy wiesz, że żarówki emitują dźwięk o wysokiej częstotliwości typu statycznego? W naszym codziennym życiu nie zwracamy na to uwagi, ale kiedy umieścimy w pomieszczeniu mikrofon, staje się to bardzo wyraźne. To samo dotyczy gitary basowej; aby pozbyć się brzęczenia strun, należy wyciszyć wysokie syczące częstotliwości za pomocą filtra dolnoprzepustowego. Jest to również skuteczne, gdy chcesz, aby dźwięk sprawiał wrażenie, jakby pochodził z pokoju obok Ciebie. Na przykład, przeskocz do 2:20 w tej technice miksowania:

Filtr pasmowo-przepustowy

Czy zastanawiałeś się kiedyś jak głosy były w stanie uzyskać efekt "telefonu/radia"? Jest to kombinacja obu filtrów górno- i dolnoprzepustowych. Poprzez opuszczenie niskich i wysokich tonów, izoluje się średnie częstotliwości i brzmi to jak telefon lub małe radio. Jest to ładnie zrobione w intro do pierwszego filmu Iron Man z utworem "Back in Black" AC/DC. Filtr pojawia się w 20-22 sekundzie i możesz zobaczyć klip tutaj:

Filtr Band-Reject (Notch)

Najczęstszym zastosowaniem tego filtra jest kick drum w nagraniach od rocka do muzyki tanecznej. Ludzie są często zaskoczeni słysząc kick drum w prawdziwym życiu, ponieważ ich percepcja dźwięku jest zbudowana na podstawie nagrań, które znają. Zasadniczo większość nagrań usuwa średnicę, pozostawiając jedynie głęboki bas i wysokie częstotliwości uderzenia głowy bębna. Z wyłuskanym środkiem pasma, pozostawia to mnóstwo miejsca dla reszty instrumentów, aby dobrze usadowić się w miksie.

Podzielę się dwoma przykładami, aby lepiej zrozumieć tę koncepcję.

Pierwszy filmik pokazuje wizualnie, jak wycięcie wpływa na brzmienie bębna kopiącego. Wycina on średnie częstotliwości, które sprawiają, że bęben brzmi pusto. Wyjaśnia to od 1:55:

W utworze "Chlorpromazine" zespołu The Agonist, efekt "kick drum mid-scoop" jest wyraźnie zilustrowany podczas przerywnika, szczególnie w 3:04-3:06 utworu; można usłyszeć różnicę pomiędzy naturalnie rezonującą perkusją a w pełni przetworzoną. Posłuchaj tutaj:

Graphic EQ

Korektory graficzne są najbardziej popularne wśród konsumenckiego sprzętu audio lub odtwarzaczy multimedialnych. Są one bardzo proste w użyciu i można szybko dostosować pasma częstotliwości basu, tonów średnich i wysokich. Samochód może mieć 3 pasma (bass, mid treble), podczas gdy program komputerowy taki jak iTunes będzie miał 10 pasm. Bardziej profesjonalny korektor graficzny może mieć kontrolę nad nawet 31 pasmami, co pozwala na ściślejszą kontrolę zakresów częstotliwości.

Parametric EQ

Korektory parametryczne mają bardziej szczegółową kontrolę niż korektor graficzny. Nie tylko można regulować głośność częstotliwości, można wybrać częstotliwość środkową i szerokość pasma (Q). Są one efektywne podczas miksowania nagrań lub podczas występów na żywo. Możesz precyzyjnie uzyskać właściwy balans tonalny pomiędzy instrumentami. Jest to szczególnie pomocne dla wielu wokalistów w miksowaniu ich unikalnych głosów. Parametr Q jest również używany w filtrach typu Band-Reject i pomaga określić jak szeroki będzie zakres podbicia lub wzmocnienia.

Shelf EQ

Shelf EQ's pozwalają na podbicie częstotliwości powyżej lub poniżej określonego punktu. Jeśli spojrzysz na ten typ korektora na wykresie, wygląda on jak półka. Na przykład, jeśli używasz niskiej półki, możesz ustawić częstotliwość na 200 Hz i wszystko poniżej będzie podbijane lub obniżane. Tego typu korektory mogą być używane, jeśli nagrany dźwięk był niezrównoważony. Jeśli nagrałeś dźwięk fal rozbijających się o plażę i potrzebujesz więcej wysokich częstotliwości "zderzenia" dźwięku, możesz ustawić częstotliwość na około 1kHz, podbić wszystko powyżej tego punktu o kilka decybeli i zwiększyć czystość zderzenia. Jeśli chciałbyś uzyskać więcej niskich częstotliwości dudnienia fali przychodzącej, mógłbyś ustawić punkt częstotliwości na około 500 Hz i podbić wszystko poniżej tego punktu o kilka decybeli.

To może wydawać się zbyt dużą porcją informacji w odniesieniu do kina domowego. Jednak może pomóc wam zrozumieć, co robicie, jeśli czujecie, że musicie dokonać korekt w swoim systemie. Gdybyście czuli, że potrzebujecie więcej klarowności z kanału centralnego dla dialogów, zaczęlibyście od podniesienia wszystkich częstotliwości powyżej 1kHz o może dwa lub trzy decybele. Jeśli natomiast czulibyśmy, że głośniki surround potrzebują więcej blasku lub przestrzeni, podnieślibyśmy wszystkie częstotliwości począwszy od około 10kHz i wyżej.

W zależności od głośników, możesz, ale nie musisz, a nawet nie chcesz dokonywać zmian w korektorze. Chociaż na każdy głośnik ma niewielki wpływ podbarwienie procesora i wzmacniaczy, które wybierzesz, głos głośnika jest specjalnie zaprojektowany przez inżynierów dźwięku każdej firmy. Niektóre z nich są ustawione tak, aby podbić lub obciąć pewne częstotliwości, podczas gdy inne starają się uzyskać najbardziej neutralne i stabilne spektrum częstotliwości, jak to tylko możliwe. Niektórzy ludzie wolą głośniki, które są dźwiękowo neutralne; inni nie mogą tego znieść i chcą mieć tylko swoje basy i wysokie tony. Jeśli jednak posiadasz zestaw głośników od lat i chcesz poeksperymentować z ustawieniami korektora, możliwe, że odkryjesz sposób na nadanie głośnikowi zupełnie nowego brzmienia.